Микола Надемський

(1892-1937)

Надемський---700

Микола Надемський – український кіноактор, що здобув найбільшу популярність завдяки ролям у фільмах Олександра Довженка.

Народився в Києві, де в 1906 році закінчує Київське художнє училище, школу якого пройшли відомі діячі українського авангарду Олександр Архипенко, Іван Кавалеридзе, Анатоль Петрицкий.

Після училища навчається в театральній студії Марії Савіної в Москві, гастролює разом з трупою Шахміна в Стокгольмі та Гельсінкі. 

Бере участь у Першій світовій війні та подальших революційних подіях, зокрема в січні 1918 року стає учасником пробільшовицького повстання працівників заводу «Арсенал» у Києві. 

В 1920 роках повертається на сцену: як актор та режисер працює в кількох провінційних театрах України.

В кіно дебютує в 1926 році, а саме на Одеській кінофабриці у стрічці Володимира Вільнера «Беня Крик» (1926) за сценарієм Ісака Бабеля. Грає другорядні ролі в фільмах «Гамбург» (1926) Володимира Баллюзека, «П.К.П.» (1926) Акселя Лундіна та Георгія Стабового, а також у ранній комедії Олександра Довженка «Ягідка кохання» (1926). 

У 1927 році знімається в епізодичній ролі діда Матвія в драмі Йозефа Рони «Борислав сміється» за Іваном Франком.

Саме після цього фільму за (тоді ще 35-річним) актором закріпилося амплуа «діда», а його найбільш відомими стрічками стають довженківські «Звенигора» (1927) та «Земля» (1930). 1927 рік – найбільш вдалий для актора, який грає одразу в дев’яти фільмах. 

Понад те, його можна побачити у таких шедеврах ВУФКУ як «Арсенал» (1929) Олександра Довженка, «Нічний візник» (1928) Георгія Тасіна, «Трьох кімнатах з кухнею» (1928) Миколи Шпиковського. Водночас, найбільш змістовною та драматичною роллю Надемського стає роль клоуна у стрічці Олександра Соловйова «Бенефіс клоуна Жоржа» (1928). 

У 1930-х Надемський грає в «Коліївщині» (1931) і «Прометеї» (1936) Івана Кавалерідзе, а також ще в десятках інших стрічок Київської, Ленінградської та Білоруської кіностудій. Загалом виконав понад сорок ролей у більш як шістдесяти фільмах (часто грав по дві й навіть три ролі в одній стрічці). 

В 1937 році Миколу Надемського заарештовує НКВС за сфабрикованою справою і розстрілює як «ворога народу», а його роль Тараса Шевченка в «Прометеї» вирізають з фільму та знищують.