Йозеф Рона

(1878-невідомо)

Йозеф Рона – німецький оператор, який, як і чимало його колег (наприклад, Альберт Кюн), приїхав до України на запрошення ВУФКУ в 1925 році, де працював за контрактом до початку 1930-х.

На батьківщині Рона встиг зафільмувати низку стрічок, зокрема, як режисер.

В Україні “дебютував” фільмом «Вася-реформатор». Спочатку Рона працював над ним як оператор, проте після відсторонення від зйомок режисера фільму Фавста Лопатинського, Рона посів його місце.

Під час зйомок стався конфлікт з молодим сценаристом Олександром Довженко, що лише додало Роні іміджу надмінного і завжди невдоволеного чоловіка. Відомо, наприклад, що він відмовлявся бодай  ділитися з кимось своїм досвідом, вимагаючи «не помічника, а чорнороба, який би носив штатив» (зі спогадів асистента режисера Олексія Швачко). Але все це не завадило Роні стати оператором режисерського дебюту Олександра Довженка – фільму «Ягідка кохання», на якому він працював разом із Данилом Демуцьким, майбутнім оператором легендарних «Арсеналу» та «Землі».

На ВУФКУ Йозеф Рона ще встигне попрацювати над фільмами «Борислав сміється» (1927), «Проданий апетит» (1928) та «Захар Беркут» (1929).

У 1930 році Рона фільмуватиме документальну стрічку «Людина і мавпа» – фільм, який довгий час вважався втраченим, але був віднайдений у Токійському кіноархіві в 2017 році та повернутий в Україну стараннями Довженко-Центру.