+  FOUND  +

Пригоди полтинника

Полтинник / Заради полтинника

1929, Київська кінофабрика ВУФКУ, 6ч. / 1869 м

Режисер:
Сценарист:
Оператор:
 Ян Краєвський
Художник:
 Соломон Зарицький
У ролях:
Коля Копелян (Федько), Д.Любченко /Іван Кононенко–Козельський / (його батько), Є.Любченко /Д.Орлова / (його мати), Іван Сагатовський (управитель контори), К.Крот(к)евич (його дружина), Михайло Орлов (Толя, їх син), Петя Куришкін (Посмітюха), Андрюша Пашкевич (Стьопка), Лук’янов (товариш Посмітюхи)

 За мотивами дитячих оповідань В.Винниченка „Федько Хламидник” і „Бабусин подарунок”.

Діти з робітничих кварталів у латаному одязі з чужого плеча весело і безтурботно проводять свій вільний час на вулицях Києва – скочуються із засніжених гірок, випробовують сили на краю глибоких урвищ і навіть підкорюють скреслу кригу Дніпра. Лише крізь шпаринку у паркані вони можуть зазирнути і побачити, як відпочивають багатії. Хлопець Федько, якого через бешкетливий і норовливий характер називають “халамидником”, придумує щораз ризикованіші розваги, через що часто отримує “на горіхи” від дорослих та щиру відданість і повагу серед друзів.

Один із небагатьох збережених дитячих фільмів ВУФКУ до межі загострює проблему нерівності різних суспільних прошарків, яка, хоч і меншою мірою, присутня в літературному першоджерелі фільму – оповіданнях Володимира Винниченка, відомого тогочасного письменники та політичного діяча.

 Сценарій до фільму написав Микола Бажан – поет-футурист, перекладач і редактор журналу “Кіно”. Діти, частина із яких справді безпритульні сироти, майстерно втілюють драматичну напругу фільму, що поступово наростає і наприкінці стрічки засобами пришвидшеного монтажу і багаторазових експозицій набуває експресіоністичних форм. 

У журналі “Кіно” фільм подається як “рідкісний приклад ощадливості”, оскільки майже весь він знятий на натурі, лише п’ята його частина – в павільйоні. Завдяки цьому можна побачити кадри весняного Києва 1928 року, які своєю ліричністю й уважністю до природних явищ нагадують стрічку “кінока” Михаїла Кауфмана “Навесні”, зняту практично у той самий час. 

Фільм зберігається в Фільмофонді Національного центру Олександра Довженка