+ FOUND +
Людина і мавпа
1930, Київська кінофабрика Українфільм, 71 хв.
«Людина і мавпа» — німий науково-популярний фільм, покликаний чи не вперше проілюструвати теорію Дарвіна про еволюцію видів. Група мисливців у тропіках відловлює мавп. Утім, з благородною метою — заради науки. Відтак ідилічне життя цих тварин серед соковитої зелені і велетенських агав змінюється існуванням у Cухумському розпліднику за складною геометрією залізних ґрат, під пильними поглядами людей у білих халатах.
Для роботи над фільмом до Сухумі відрядили українську знімальну групу об’єднання «Техфільм» (Українфільм), оснащену далекофокусними об’єктивами і новим винаходом оператора Йозефа Рони — рухливим штативом. Завдяки цьому обладнанню та інноваційній на той час ручній камері кінематографісти змогли зблизька стежити за пересуванням мавп, не порушуючи їхнього ритму життя. Уже в Києві фільм доповнили унікальними анімаційними кадрами, які наочно ілюструють схожість і відмінність мозку людини і мавпи.
Доместикація, приборкання природних інстинктів не лише тварини, але й людини — один із провідних напрямів радянської науки. Якщо експерименти Павлова знайшли своє іронічне відображення в оповіданні «Собаче серце» Михайла Булгакова і більш серйозне — у фільмі Всєволода Пудовкіна «Механіка головного мозку» (1926), то досліди над умовними рефлексами мавп професора Ільї Іванова, який здійснював спроби схрещення людини й мавпи задля виведення нового виду приматів, задокументував Андрій Вінницький у «Людині і мавпі». Лише через понад 30 років до цієї теми повернеться Фелікс Соболєв у своєму фільмі «Мова тварин», а студія на той час уже матиме назву «Київнаукфільм».
Тогочасна кінокритика згадує «Людину і мавпу» серед кращих зразків науково-популярного кіно. А режисер стрічки Андрій Вінницький через 16 років отримав відзнаку за короткометражний науковий фільм «Сонячне плем’я» в спеціальній програмі Каннського кінофестивалю.
Один із перших українських повнометражних наукових фільмів «Людина і мавпа» дослідники Довженко-Центру віднайшли в 2017 році в японському Національному кіноархіві під час вивчення міжнародних зв’язків ВУФКУ.